Marketingtételek

Tételek a reklám- és marketingmenedzser képzéshez

16 C A direct marketing, mint „új” kommunikációs irányzat kialakulásának és térhódításának okai

Posted by BizBigyó - június 16, 2006

Röviden és tömören, a kommunikáció típusa nem új, de az eszközei igen. Rövid evolúciója: 1. posta 2. telefon 3. tévé pl. közvetlen árajánlat 4. web 5. mobil. A nagy löket az internettel jött, pontosabban a számítógép és a szoftverek korszakával, az ügyfelek adatait jobban/ szervezettebben lehetett tárolni, megjelent az e-mail (az olcsó, sűrű és automatizált bombázás eszköze) stb. A korábbi postai DM levelezést ez nem számolta fel, de korszerűsítette és költséghatékonyságával lenyomta.

A direkt marketing egy újszerű, rohamosan terjedő kommunikációs forma. A direkt marketing előnyei:

  • bármilyen területen alkalmazható (csak technikai feltételek szükségesek)
  • interaktív (a vevő kérhet további információt)
  • személyre szóló
  • bizalmas (az eladó ajánlatának részleteit a versenytársai nem ismerhetik)

illetve bővebben, mint az online marketing része ( a webes DM megoldások pl. spam) előnyei:

  • pozícionálhatóság: új pozicionálási lehetőségek,
  • nyomon követhetőség: a reklám által kiváltott hatás mérhető,
    biztos célba érés, rugalmasság: napi 24 órás reklámozás, a reklámokat bármikor meg lehet változtatni,
  • interaktivitás,
  • jelentősebb mértékű információátadási lehetőség,
  • akkor hívható elő, amikor a felhasználó akarja.

A direkt marketing sikere a naprakész, pontos adatbázison múlik, amely alapján elérhetők, megszólíthatók a potenciális fogyasztók. Az adatbázis marketing az 1960-as évektől mind nagyobb jelentőségre szert tevő direkt marketing eszközök fejlődésével párhuzamosan, részben annak hozadékaként alakult ki. Az értékesített tételekkel, kiküldött levelek visszaérkezésével és az ügyfelek reakcióival kapcsolatos információk kezelésére, feldolgozására egyre gyakrabban a számítógép szolgált eszközül. Az adatok előhívására, válogatására szolgáló szoftverek és az adatbázisokban tárolt adatok jelentősége fokozatosan nőtt, napjainkra pedig meghatározóvá vált egy nyereségesen működő gazdasági egység üzleti stratégiájában.

Az adatbázisban tárolt és értékelt adatok alapján a döntéshozók megfelelő információkkal rendelkeznek a piac növekvő és csökkenő szegmenseiről, ami a tervezés és a kialakítandó marketing stratégia alapját jelentik. Az adatbázis marketing jelenti a kulcsot a rendelkezésre álló marketing erőforrások hatékony elosztásához és a potenciálisan legnagyobb vásárlási hajlandósággal bíró leendő ügyfélkör kiválasztásához.

A gazdasági rendszerváltás új szereplői az áruküldő (csomagküldő) és a direkt marketing cégek. Számos áruküldő (de hagyományos kereskedő és szolgáltató is) alkalmaz közvetlen üzletszerző (direkt marketing) módszereket. Névre szóló levelekkel, küldeményekkel, telefonhívásokkal reklámozzák áruikat és szolgáltatásaikat, hogy ajánlataikkal rávegyék a címzettet a megrendelésre, a szolgáltatás igénybevételére. A direkt marketing módszereket a lakosság jelentős része zaklatásként érzékeli, számos ezzel kapcsolatos – részben megalapozott, részben megalapozatlan – panasz érkezett hivatalunkhoz.

 

A kis és középvállalkozási szektorban jelentősen nagyobb az értékesítő sales pozíció iránti kereslet, mint a marketinges munkakör kivéve az un. Direkt-marketinges posztot. Ez a jelenség a közvetlen fogyasztói kapcsolatok fontosságának felértékelődését mutatja. (Cercom Leonardo Porject: http://www.marketing.hu/cercom/cercom.htm)

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: