Marketingtételek

Tételek a reklám- és marketingmenedzser képzéshez

3 C Hogyan válasszunk reklámügynökséget?

Posted by BizBigyó - június 14, 2006

A reklámozás abban segít, hogy befolyásolja és garantálja mit, mikor, hol és mennyit tudnak meg a cégedről, vagyis mit látnak, mit olvasnak és mit hallanak a potenciális vásárlóid. Ez az érem fényesebb oldala. A kopottabb oldala viszont azt mutatja, hogy nagyon kevés igazán jó ügynökség tudja megvalósítani hirdetési céljaidat, mert kevés a jó reklámügynökség.

Be tudják azonosítani a célközönséged? El is találják őket? Hol áll Tell Vilmos, és milyen nyíl nyársalja fel a ropogós almát? Meg tudnak fogalmazni egy jó reklámüzenetet? Be tudják mutatni? Ki tudják választani a megfelelő médiát? Mi jobb neked egy Lópici Gáspár vagy egy MÜSZI? Vagy egy jótékonysági akció, ahol a látogatók a saját festékes tenyerüket nyomják a gyerekrajz körvonalaira? Abban is segítenek, hogy milyen gyakran jelenjen meg a reklám? Hogy használják ki a pénzed a lehető legjobb eredménnyel?

Sok a reklámügynökség és nehéz kiválasztani, hogy melyik az, ami pont a te cégednek kell. David Friend, egy bostoni vállalkozó már 14 különböző céggel dolgozott együtt és azt állítja, hogy, a sikeres választás a jó kapcsolaton és az elkötelezettségen múlik. Szerinte a hirdetők hajlamosak ellustulni: "Előbb vagy utóbb azon kapod magad, hogy neked kell az ügynökséget noszogatni, ahelyett, hogy fordítva lenne." És egy másik nagyon találó megállapítása szerint: ne az ügynökséggel akarj jóba lenni, hanem az ottani szakemberekkel. "Jobban belegondolva, azért dolgoztam ennyi ügynökséggel, mert azok, akiknek bíztam a munkájukban, ügynökséget váltottak és én követtem őket. Épp az aktuális ügynökséget bíztam meg hirdetéssel." Jobban szeret kisebb ügynökségekkel dolgozni, mert ott személyesen ismeri a cégvezetőt, illetve a vezetőket, és könnyebb együtt dolgozni velük, elérni őket, tanácsot kérni tőlük. "Megfigyeltem, hogy egy nagyobb ügynökség egy idő után magától értetődőnek veszi, hogy velük dolgozol. Frissen végzett, kisebb vezetőket neveznek ki a feladat elvégzésére szeniorok helyett."

Néhány fogódzó azonban van a választáshoz:

Először is nagy hálót vess a tengerbe. Állíts össze egy listát a lehetséges ügynökségekről. Tájékozódj: nézz meg számos különböző infóforrást beleértve a webet, a Yellow Pages-t, a helyi/ regionális stb. kereskedelmi kamarákat, versenytársak vagy üzletfelek hirdetési kampányait, reklámügynökségeket, akiknek a munkája neked is tetszett és szaklapokat (pl. Kreatív). Kérj tanácsot a helyi médiaügynökségektől, pl. azoktól, akik hirdetési helyet vagy időt adnak el a napilapoknak, magazinoknak, tévének, rádiónak stb. Az ügynökségek szakértőitől megtudhatod, hogy kik a menők, kiknek van jó hírneve, kik fizetnek pontosan, vagy kiknél cserélődnek gyorsan az emberek.

A főbb kritériumok, amiket a keresés megkezdése előtt nem szabad kihagyni:

  • Költségvetés: pontosan tudnod kell, hogy mennyi pénzed van a reklámozásra. A hirdetési költségek drágák is lehetnek. De hogy mi a drága, azt a néző dönti el. Lehet, hogy kigúvad a szemed egy 100,000 dolláros árajánlat láttán, miközben a versenytársadnak a szeme sem rebben egy 1 millió dolláros csekk kifizetésekor. A te pénztárcád határozza meg azt is, hogy milyen ügynökségek érdeklődnek a megbízásod iránt. Azt is mondhatják, hogy ennyi és ennyi a minimum, és addig szóba sem állnak veled, amíg nem vagy hajlandó egy alsó határt megütni.
  • Méret: Kicsi, közepes vagy nagy reklámügynökséggel kényelmesebb együttműködni? Az általad megadott költségek alapján nagyhal akarsz lenni egy kis tóban, vagy kishal egy nagy tóban?
  • Hely: Szeretnéd, ha az ügynökség elérhető közelségben lenne, pl. személyes találkozások céljából? Vagy az is megfelel, ha a személyes és az online kommunikáció adja az együttműködés alapját?
  • Kreativitás: Ne legyenek előzetes feltevéseid. A lényeg, hogy mit látsz, mit tettek le eddig az asztalra, mit hallottál róluk? (nem tőlük!)
  • Szakértelem: Ért az adott ügynökség a te szakterületedhez/ ágazatodhoz? Mondj nekik egy elképzelt helyzetet és nézd meg, hogy reagálnak rá, milyen forgatókönyvvel, ötletekkel állnak elő.
  • Eredmény: Mit ért el az ügynökség más ügyfelek számára? És mit tud a te termékedért/ üzletedért tenni, Milyen hatásra, eredményre vágysz? Hogyan méred a sikert? Határozd meg a lehető legnagyobb pontossággal, lehetőleg számokra vetítve.

Mi legyen rögzítve írásban?

Ne gondold azt, hogy a reklámügynökségek vezetői vagy reprezentánsai, akik együtt vacsoráznak és pezsgőznek veled, és szívélyesen vendéglátnak a te költségedre, ugyanazok, akik a tényleges reklámmunkát végzik. Bizonyosodj meg a felől, hogy a szerződésben azoknak a neve is szerepel, akik, napi feladatukat a te megbízásodból végzik, sőt, nemcsak a nevük, de a munkadíjuk és a megadott munkaidő is. Azt is érdemes írásba foglalni, hogy milyen szolgáltatásokat veszel igénybe az ügynökségtől, mik az egyes (rész)határidők, a közvetlen és közvetett célok, (rendszeres/ időközi stb.) beszámolók a tevékenységről, és mik fizetési feltételek.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: