Marketingtételek

Tételek a reklám- és marketingmenedzser képzéshez

14 B Fontosabb marketing stratégiatípusok

Posted by BizBigyó be július 11, 2006

Fontosabb marketing stratégiatípusok-, a költségdiktáló, differenciáló, és koncentráló-, védekező, támadó stratégiák. A vállalati stratégiához illesztés problémái

Leghíresebb stratégiák: Al Ries–Jack Trout versenystratégiája, Ansoff termék-piac stratégiája, Porter alapstratégiája.

Al Ries–Jack Trout versenystratégiája: piaci részesedés (PRsz) alapján

  • Piacvezetők: legnagyobb PRsz
  • Piaci kihívók: legnagyobb reális esélyük van arra, hogy megelőzzék a piacvezetőket
  • Piackövetők: speciális kínálatú vállalatok, üldözők, követő stratégiát folytatnak
  • Meghúzódó vállalatok: gerillastratégia pl. Alfa Romeo

A piaci helyzethez igazodik a stratégia is:

  • Védekező
  1. pozícióvédelem: körülbástyázni a védett területeket
  2. oldaltámadás: védekezik+támad
  3. megelőzés: számít a támadásra, ezért megelőzi, pl. akciókkal, kiárusításokkal, PR-ral
  4. ellentámadás: legjobb
  5. rugalmas védekezés: csak ott védekezik, ahol támadnak
  6. visszavonulás: kivonul bizonyos szegmensekből, ahol nem vár tartós védelmet
  • Támadó
  1. frontális: versenytárs erős pontjait támadja, akár többet is egy időben (l. Fekete lovag)
  2. oldaltámadás: gyenge pontokat támad (kóstolgat)
  3. bekerítés. Új piaci réseket támad, amit a versenytársak még nem (sikerrel) aknáztak ki (szekértábor)
  4. megkerülés: távolt tart minden támadást (Jedi)
  5. gerilla: gyors és váratlan támadásokat intéz, akár zaklat (nagyi)
  • Követő távolról (igazodik a piacvezetőhöz), szorosan (másolja), szelektíven (igazodik és másol)
  • Meghúzódó (valamilyen szempontú specializálódást végez)
  1. végső felhasználó szerint szakosodik
  2. függőlegesen szakosodik
  3. fogyasztói kör nagysága szerint szakosodik
  4. csak bizonyos fogyasztókra szakosodik
  5. földrajzilag szakosodik
  6. termék(csoportok) szerint szakosodik
  7. egyedi termékekre szakosodik
  8. minőség-ár szerint
  9. szolgáltatás szerint
  10. értékesítési csatornára
  11. termékjellemzők szerint

Porter alapstratégiája

Költségdiktáló

Ki alkalmazza? Ha a vállat mérete hatékony, nem bürokratikus, és a szinergia-hatást érvényesíti.

Költségcsökkentő lehetőségeket keres, hogy növelje a piaci részesedést

Előnye:

  • Megóvja a vevők alkupozícióját (jó a vevőnek, mert a lehető legolcsóbban kapja)
  • Védelem az új belépőkkel szemben (nálam senki nem adja olcsóbban), a helyettesítő termékkel és a vevővel szemben

Következmény:

  • Nő a piaci részesedés
  • Minden szegmenst ki kell szolgálni
  • Nagy tőketartalék kell hozzá

Differenciáló

Cél a termék megkülönböztetése a termék sajátosságainak kiemelése (pl. ez mind, mind pécsi kesztyű) szín, íz, forma, csomagolás, garancia, ügyfélszolgálat stb. tekintetében

Koncentráló

vagy egy termékre vagy egy földrajzi helyre koncentrál a termékválasztékból, ezért jobb a vevőkapcsolata, de kisebb is a célpiac és mindig új réseket kell találni

Előny:

  • Költségtakarékos
  • Eszközhatékony
  • Jobb vevőgondozás
About these ads

Egy hozzászólás to “14 B Fontosabb marketing stratégiatípusok”

  1. Ádám said

    Sziasztok!

    Van egy olyan tételem, hogy: A stratégia fogalma, szintjei és típusai.
    Ebben az esetben a típusaihoz mi tartozik?

    Előre is köszönöm a segítséget!

    Ádám

Hozzászólás

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
Követés

Értesítést küldünk minden új bejegyzésről a megadott e-mail címre.

%d honlapszerkesztő ezt szereti: